Home » informatie buurtvereniging

informatie buurtvereniging januari 2011

De buurtvereniging Aalst is ontstaan uit de vroegere speeltuin vereniging Aalst.

Een juiste oprichtings datum is niet bekend, maar op het monument in de speeltuin word het 25 jarig jubileum vermeld namelijk

30 april 1969.  Hiervan uit gaande zou de vereniging dus al 45 jaar bestaan.

wat zeker is dat de vereniging op 06-03-2001 statutair is vastgesteld en is ingeschreven bij de kamer van koophandel

Echter er zijn aanwijzingen dat de vereniging al veel langer bestaat, getuige het feit dat er in 1937 door de toenmalige buurtgenoten een boog is geplaats in de buurtschap Aalst ter gelegenheid van het huwelijk tussen Princes Juliana en Prins Bernhard.

met bovenstaand gegeven werd op 16 maart 2019 gevierd dat de buurtvereniging Aalst 50 jaar bestond. Het begon om 19.00 uur met een bijeenkomst in het streek museum Baron van Brakell in Ommeren waar zo'n 60 leden aanwezig waren om de start van dit feit mee te maken. Het begon met koffie en appelgebak, waarna de voorzitter Hendrik-Jan deze bijeenkomst opende met een welkom tot de aanwezigen met als speciale gast de Burgemeester van Buren de Hr. de Boer. Ook gaf hij een kort overzicht van de geschiedenis van Aalst in de in vroeger tijd. Hierna een overzicht van het avond programma. Als eerste kwam Jan van Hattum aan het woord die wat leuke verhalen uit de geschiedenis van Aalst vertelde, waarna Suzan van Tuil dertien leden uitnodigde om naar voren te komen welke al zo'n 50 jaar lid waren. Deze werden verrast met een aardigheidje en werden als laatste ook nog verleidt om een toen oud lied van de Vrijstaat Aalst te zingen. Na deze leuke herinnering was het tijd om het boek wat Jan van Roekel heeft gemaakt te presenteren. maar voordat dit gebeurde werd hij verrast met een toespraak en een mooie bos bloemen. Hierna kon hij eindelijk zijn boek in de openbaarheid brengen wat gepaard ging met een korte toelichting waarom en hoe dit boek tot stand is gekomen, hierbij werd ook Frans Nieuwenhof van het Arend Datema Instituut niet vergeten daar deze de gehele lay-out van het boek heeft verzorgt. Hierna kon het boek worden gekocht en aansluitend werd er het museum bezichtigd. om omstreeks 21.00 uur werd iedereen geacht weer richting Aalst te gaan naar de volgende feest locatie bij Ingo en Jetty Zelen. In het souterrain was een feest zaal ingericht waar als eerste Kobus van Ingen een presentatie gaf over Aalst, wat zeker nieuwe inzichten opleverde omtrent Aalst. daarna was het een gezellige avond met hapjes drankjes en later een snackkar, ook werden diverse oude video opnames getoond welke bij diverse leden goed in de smaak vielen en nogal wat herkenning opleverde, al met al was het een zeer geslaagde avond waarvoor het bestuur een groot compliment verdient.